Kan man använda kapillärmattan och värmematta tillsammans?

Hej!

Jag har köpt kapillärmattan och värmematta. Kan jag använda dessa tillsammans? Tänker att det handlar om el och vatten som kanske inte är så bra.
Annie

Kommentarer

  • Hej Annie!

    Det går bra att använda dessa tillsammans, men självklart med försiktighet.

    Kapillärmattan läggs i bevattningsbrickan och värmemattan placeras under bevattningsbrickan. Tråget fungerar som fat. En kapillärmatta behöver inte läggas upphöjt utan kapillärkraften uppstår i mötet mellan den blöta mattan och blöta jorden, precis på samma sätt som när rötter i naturen suger upp vatten ur jorden ända upp i högsta träd. Det är viktigt att både jorden och mattan är genomfuktad från början - därefter räcker det med att hålla mattan konstant blöt. Skulle matta och därmed också jorden torka ut, vattnar du igenom både jord och matta igen för att få igång kapilläreffekten på nytt.
    Värmemattan lägger du under själva tråget så att det inte kommer i kontakt med vatten. Vattna med försiktighet.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med dina odlingar
    Johanna Kundservice