Kan jag toppa min plantor?

Hej!

Jag har drivit upp många olika plantor. Kan jag toppa mina plantor nu och hur gör jag på bästa sätt?
Ylva

Kommentarer

  • Hej Ylva!

    Toppa växter kan man göra i lite olika faser av plantans utveckling.
    Syftet är att få buskigare plantor som ger med blomning. Ju fler grenar, desto fler blommor.

    Ibland kan toppning också handla om att knipsa av blomknoppar som bildas för tidigt.
    Om en liten, ung planta börjar bilda knoppar kommer blomningen ta kraft från rötterna – kraft som behövs för att stjälkar och blad ska utvecklas vidare.
    Toppar gör man precis ovanför ett bladpar. Dessa blad utvecklas då till två nya grenar åt varsitt håll.

    Alla plantor behöver inte toppas. Det står oftast i odlingsbeskrivningen på våra sorter om de bör toppas eller inte.

    Exempelvis på luktärt står det: ”Toppas vid 7-10 cm för mer grenade plantor.” Låter du helt bli att toppa kommer plantan dra iväg på längden.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med dina plantor
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )