Kan ett soldrivet bevattnignsystem sitta kvar ute på vintern?

Hej!
Jag har ett soldrivet bevattningssystem som sitter på mitt lantställe. Nu är min fråga om det kan sitta kvar ute över vintern?
Sigge

Kommentarer

  • Hej Sigge!

    Så trevligt att du har ett bevattningssystem på ditt lantställe.
    Styrenheten tål inte frost och måste tas in över vintern, annars riskerar den skadas så allvarligt att den inte fungerar. Slangar och droppmunstycken kan lämnas kvar utomhus över vintern, men livslängden kan påverkas av den långvarigare exponeringen för väder- och temperaturväxlingar. På våren när den placeras ut igen bör man vara observant på om det blir någon kall natt. Då ska den tas in så den inte fryser sönder.

    Töm ditt system på vatten och förvara din styrenhet i ett förråd där det inte fryser. Under vintern kan det vara bra att köra systemet för att det inte ska torka ihop. Det kan du göra genom att ha två slangbitar sitta kvar på styrenheten och sedan en flaska med vatten när du ska prova systemet så det fungerar. Om man inte gör detta under förvaringen så torkar de små gummipackningarna inne i själva pumpen. Då är det extra viktigt på våren när man tar fram enheten att spruta genom vatten med hjälp av den lilla sprutan några gånger för att gummiringarna ska fuktas upp.

    Förvara din styrenhet på ett bra ställe så får den en bra vila.

    Önskar dig en skön vinter så ser vi fram emot våren
    Maria Kundservice