Jag vill anlägga en blomsteräng. Är det möjligt?

Hej!

Jag har en stor yta i min trädgård som jag skulle vilja göra en blomsteräng av. Är det möjligt och hur går jag tillväga? Gärna sorter som är bra för pollinatörer om ni har några bra tips?
Frida

Kommentarer

  • Hej Frida!

    Vad härligt med plats för en sommaräng och att du tänker på våra pollinatörer.

    Äng anläggs på en lite magrare jord. Allt gräs ska bort – gräsmatterötter tar över ängsfröerna. Jorden ska också vara helt fri från rotogräs som kvickrot, nässlor, kirskål, maskrosor och tistlar. Ett sätt att komma åt magrare jord är att gräva bort ett rejält lager jord där ängen ska anläggas. En bit ner finns alven, en lite hårdare jordlager, och den är mindre näringsrik än matjorden. Där kan du strö ut lite sand och kratta upp jordytan så sand och alv blandas, så har du en fin start.

    Så ängsfröerna på våren eller sensommar/tidig höst. Blanda fröerna med sand vid sådden så att fröerna sprids jämnt och inte hamnar för tätt. Fröerna ska inte hamna djupt utan bara myllas ner lätt med kratta. Vattna under första säsongen om det blir perioder av torka. I en ängsblandning kan fröerna gro ojämnt och vissa kanske inte förrän år två. Under de första åren kan man behöva jobba med att så in lite nya fröer varje säsong.

     Önskar dig en fin dag och lycka till med din sommaräng
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )