Jag får inga honblommor på min squash?

Hej!
Jag har många blommor på mina fina squashplantor men ser inte att det finns några honblommor. Kommer jag få någon squash i sommar eller vad kan ha blivit fel?
Mattias

Kommentarer

  • Hej Mattias!

    Det är lite lurigt med squash/zucchini och deras han- och honblommor. Plantan anpassar sin produktion av blommor efter förutsättningarna, vilket gör att det inte blir en jämn produktion av de respektive blommorna. En kall vår, för lite vatten, lite näring i jorden, stor konkurrens från ogräs och andra faktorer som försämrar förutsättningarna för plantan kan göra att den avvaktar med att producera honblommor eller kanske offrar dem.

    Det bästa sättet för att främja blomning av både han- och honblommor på squash är att skydda plantan mot kyla på våren, exempelvis med en fiberduk, vattna regelbundet, ge näring och att hålla undan ogräs.

    Jag hoppas nu att dina fina plantor ger dig squash att smaka på.
    Maria Kundservice
    (Uppdaterad )