Hur vet jag vad som är artnamn och sortnamn?

Hej!

Hur vet jag vilket som är artnamnet på växten och även sortnamnet? Det står flera olika namn på fröpåsen.
Elvira

Kommentarer

  • Hej Elvira!

    En art är den ursprungliga växten. Från den odlar man fram olika sorter för att tillfredsställa odlares önskemål kring färg, form, höjd, doft, längd på blomning, tålighet osv. Den nya växten får artens namn plus ett sortnamn. Det vetenskapliga namnet, ofta kallat det latinska namnet, är växtens internationella namn, som används världen över. Språket är inte bara latin utan en blandning av språk.

    Exempel på sort:
    1.  Röd solhatt – artnamn. Skrivs med vanlig text.
    2.  Röd solhatt ’Felling Pink’ – art- och sortnamn. Sortnamn skrivs inom enkelcitat.
    3. Röd solhatt, Echinacea pururea, ’Felling Pink’ – art-, sort- och vetenskapligt namn. Vetenskapligt namn skrivs alltid kursivt.
    Önskar dig en fin dag
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )