Hur vet jag om en sort är ettårig eller flerårig?

Hej!

På vissa påsar står det ettårig - tvåårig alternativt flerårig.
Vad menas med detta? Kan jag övervintra de ettåriga?
Eman

Kommentarer

  • Hej Eman,

    Tack för att du kontaktar oss.

    När vi anger att en sort är Ett-Flerårig innebär det att den i huvudsak ska ses som en ettårig växt i vårt klimat. När du odlar en sådan sort ska du alltså inte räkna med att den övervintrar och kommer tillbaka nästa år, men under vissa odlingsförhållanden finns det en möjlighet att sorten kommer tillbaka följande år.
    Sorten kan övervintra om den exempelvis odlas på en varm och skyddad plats eller i en stor kruka som står skyddat under vintern. Om du odlar i landets norra delar kan du räkna med att sorter som anges som En-Fleråriga inte klarar av att övervintra.
    Om en sort är flerårig kommer den att komma tillbaka följande år.

    Lycka till med odlingen
    Johanna Kundservice