Hur ska jag tänka när det kommer till Kelvin?

Hej!

Jag ser att ni skriver om Kelvin när det kommer till belysning.
Vad menas med det och är det något jag behöver tänka på?
Harald

Kommentarer

  • Hej Harald,

    Kelvin är den enhet som används för att berätta vilken färgtemperatur en lampa har.
    När solen går upp på morgonen exponeras vi av en varm färgtemperatur på ca 2 500 kelvin.
    En molnfri sommardag stiger det till kalla färger på 7 000–10 000 kelvin för att sedan sjunka igen till ett varmt ljus när solen går ner.

    Växterna utvecklas bäst om den extra belysningen liknar det naturliga ljuset så mycket som möjligt – generellt kan du utgå ifrån någonstans mellan 3 000 och 7 000 kelvin.

    Ett varmare ljus kan vara att föredra för din egen skull.
    Runt 4 000 kelvin är en bra färgtemperatur för både dig och växterna. Odlar du i ett rum där du sällan vistas kan ljuset vara kallare.
    Johanna Kundservice