Hur odlar jag sparris på bästa sätt?

Hej!

Hur vet jag om det är barrotad sparris eller krukad sparris?
Jag satte sparris förra året. Det står att man ska gallra bort honplantorna och sedan plantera om han plantorna. Hur vet jag vilka som är honplantor?

Aron

Kommentarer

  • Hej Aron,

    Det som kan vara förvirrande är att man kan plantera sparris både från barrotade plantor och från krukade plantor. Om man driver upp sparris från frö blir det automatiskt en krukad planta som man planterar i jorden.

    Om man odlar sparris från frö så får man en liten planta i sin kruka. Den plantan planterar man ut på friland i mullrik jord med det lilla sparrisskottet ovan jord. Man skördar ingenting år 1 och år 2, då måste plantorna samla kraft. År 2 gallras honplantorna bort eftersom de ger sämre skördar. Man känner igen honplantorna på att de blommar och får röda fröställningar. År 3 kan man alltså börja skörda så smått och vill man då ha vit sparris så kupar man runt plantan efterhand som den växer upp.

    Hoppas du får njuta av en fin skörd
    Johanna Kundservice