Hur gör jag med tulpanerna när de blommat över?

Hej!

Alla mina tulpaner har blommat över.
Kan jag låta de vara eller hur är bäst att hantera allt det vissna?
Ingmar

Kommentarer

  • Hej Ingmar,

    Det kan kännas lite ledsamt när tulpanerna blommat över, men det betyder också att vi har en lång sommar med odling och trädgårdsarbete framför oss.

    Klipp bort de vissna bladen, de är ingen prydnad längre.
    Knipsa bort det som blommat över innan de bildar frökapslar och klipp bort bladen när de vissnat helt. Då går växtens energi tillbaks till löken så den hinner bilda en ny sidolök till nästa år.

    Lycka till
    Johanna Kundservice