Hur frösår man perenna växter på bästa sätt?

Hej!

Har precis upptäckt trädgårdslivet och vill ju börja odla allt! Särskilt perenna, men ska man fröså på våren, hösten eller vintern? Blir det någon skillnad? Beror det från frösort till frösort?

Elinor Hossain-Karlsson

Kommentarer

  • Hej Elinor!

    Så roligt att du upptäckt det ljuva trädgårdslivet.

    Perenner kan du så genom att förkultivera dem inomhus på våren eller så utomhus under sommaren alternativt utomhus under hösten. Alla sätt är bra men det kan vara en personlig uppfattning vad som passar bäst. Det är också sortberoende. Vi anger vi varje perenn vilka olika sätt att fröså som passar just den.
    Jag tycker att du kan börja med att läsa våra artiklar om frösådd av perenner. Sen är du varmt välkommen att höra av dig igen om du har frågor.

    Du kan också läsa vår serie som heter Odling för nybörjare där kan man finna matnyttig information om hur man kommer igång med sin odlingssäsong.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med odlingen.
    Johanna Kundservice