Har jag fått ogräs i min fröpåse?

Hej!
Jag har köpt fröer av er. Nu har jag sått dessa men det som kommer upp ser inte ut att vara den sort jag sått. Det liknar mest ogräs. Kan det vara så att jag fått frö till ogräs i min fröpåse?
Hedvig

Kommentarer

  • Hej Hedvig!

    Förstår att du undrar om det inte kommer upp det som du förväntat dig.

    Vid direktsådd utomhus finns alltid en risk att ogräs sprider sig på platsen där du har sått dina fröer. Det är viktigt att rensa ogräs före sådd och sedan hålla uppsikt på nya ogräs. Det är också bra om du märker upp där du sår dina fröer så du inte rensar bort de plantor som kommer upp.

    Ogräs sprids på olika sätt. En del sprids i huvudsak via rötter eller utlöpare. Dessa kan man rensa bort från jorden. Dock finns många ogräsrötter, exempelvis kirskål och kvickrot, som är svåra att få bort helt. Andra ogräs sprids i huvudsak med frö – enorma mängder frö. De kommer via luften och kan landa var som helst. Därför kan ogräs spridas även på en plats som rensats ren på rotogräs.

    Ogräs finns även med i jorden som man köper i påsar och säckar. Jorden kommer från fält och samma sak med den jorden att fröer sprid i luften och har landat i denna jord som sedan packas i påsar eller säckar. Det är svårt att få 100% ogräsfri jord.

    När vi sår våra fröer så sätter vi igång med värme och vatten och det gynnar också ogräset. Det tar fart och gror oftast snabbare än de fröer som man sått. Det är lätt att ogräset då tar överhand och att man då inte ser till de små plantorna som man sått.

    Prova att så dem på nytt och försök att rensa bort ogräs innan om de syns och märk upp var du har din sådd.
    Maria Kundservice
    (Uppdaterad )