Har fått massor utav små hål på mina blad. Ser ut som någon form av larv på undersidan?

Hej!

Vad är det för ohyra på mina blad? Det har uppkommit små hål på mina plantor. ser att det är något under nästan som små larver. Men det är väldigt väldigt små. Går de att rädda eller få bort detta?
Agneta

Kommentarer

  • Hej Agneta!

    Vad tråkigt att höra om dina plantor.

    Ohyran på bladen låter som att det kan vara vita flygare. De brukar välja att sitta på undersidan av bladet för att suga växtsaft. Angrepp brukar resultera i bruna fläckar på bladen, vilket beror på att de vita flygarna utsöndrar ett honungsdagg som det lätt växer små sotsvampar i.

    Vita flygare sitter på växterna i äggstadiet, larvstadiet och som fullvuxen liten flygare. Du kan testa om det är fullvuxna vita flygare genom att röra på bladen och se om de små liven flyger upp.

    Bekämpa ohyran genom att dra av dem från bladen och kläm sönder dem. Spreja sedan bladen med en såpalösning med 0,5 dl såpa till 1 liter vatten. Upprepa denna behandling då och då.

     Önskar dig en fin dag och hoppas du får bukt på ohyran
    Johanna Kundservice