Är alla gurkor självbefruktande?

Hej!
Jag ska odla gurka och undrar om jag kan odla flera olika sorter eller om jag endast kan odla en sort i mitt växthus?
Inga-Britt

Kommentarer

  • Hej Inga-Britt!

    Så roligt att du ska odla gurka.

    Det finns självbefruktande (partenokarpa) och icke självbefruktande gurksorter.

    Självbefruktande sorter har bara honblommor och behöver ingen inblandning av hanblommor utan befruktar sig själv. Tvärtom är det ett problem om självbefruktande sorter står nära en sort med hanblommor då den korspollinering som kan inträffa resulterar i gurkor som inte smakar så bra och som kan bli missbildade.

    Icke självbefruktande har både han- och honblommor. Odlar man sådana kan man hjälpa till lite med pollineringen genom att dutta med fingret i en hanblomma och sen dutta med samma finger i en honblomma. Honblommor har en liten knöl under blomman (som blir gurkan). Hanblomman har ingen knöl.

    Du kan odla flera olika gurkor om alla de sorterna är partenokarpa. Lycka till!
    Maria Kundservice