Tomatene mine har blitt påvirket av potetbladmugg. Kan jeg fjerne den?

Hei!
Alle tomatplantene mine har blitt rammet av potetbladmugg. Tomatene er i drivhuset mitt. Kan jeg redde plantene mine eller er det umulig?
Even

Kommentarer

  • Hei Even!

    Så leit å høre om tomatene dine. Potetbladmugg er virkelig ikke noe morsomt å oppleve.

    Det er flott hvis du skifter jord hvert år. Har du alvorlige angrep bør du også vaske alt som har vært i kontakt med dyrkingen og som du eventuelt skal bruke neste sesong, som dyrkingspinner, bindinger m.m. I kalde drivhus er det vanskelig å regulere fuktigheten – hold miljøet rundt tomatene så luftig som mulig. Plukk av blader på plantene, fra bunn til topp.

    Dessverre har vi ikke sorter som vi tør å kalle fullstendig motstandsdyktige. Hvis du ikke har prøvd Shirley, kan det være verdt et forsøk. Velg generelt tidlige varianter og gjerne små tomater.

    Et annet råd for å holde potetbladmugg i sjakk er å kutte ned på nitrogengjødslingen. Ikke gjødsle med kugjødsel. Pelletert kyllinggjødsel har en god balanse av næringsstoffer for drivhustomater.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med tomatdyrkingen din