Stokkrosene mine har brune og oransje flekker på bladene. Hva er det? Kan jeg redde plantene?

Hei!

Stokkrosene mine har det ikke så bra. De har stygge flekker på bladene. Kan de fjernes eller bør jeg kaste plantene mine?
Isaac

Kommentarer

  • Hei Isaac!

    Så trist at stokkrosene dine ikke har det bra.

    Under tørre og varme somre kan rustangrep på stokkroser være omfattende. På bladene, først og fremst på undersiden, dannes det små gule puter som er synlige i form av prikker. Senere blir putene brune. Stilkene kan også angripes. Sterke angrep kan føre til at bladene visner og knoppene ikke spirer. Soppsporene overvintrer i stokkrosens bladrosett og kan derfor angripe de aller første bladene som kommer om våren.

    Forebygg alvorlige angrep ved å følge med om våren og fjern blader så snart symptomene viser seg. Dette kan redde planten den sesongen og forhindre at rusten sprer seg videre! Sørg for å rydde opp i alle bladene om høsten!

    Håper dette tipset kan gi deg fine stokkroser å se på i løpet av sommeren!