Selger dere invaderende arter?

Hallo
Hvordan vet jeg at Impecta ikke selger arter som er invaderende? Jeg har for eksempel sett at marikåpe er klassifisert som invaderende og dere selger det. Hvorfor?
Hanne

Kommentarer

  • Hei Hanne!

    Det direkte svaret på spørsmålet ditt er at gigantisk praktmarikåpe ikke er klassifisert som en invaderende art. Imidlertid tilhører den en av de hageplantene som sprer seg enkelt med frø. Dyrker du marikåpe i et blomsterbed, vil det dukke opp små frøplanter rundt om våren når frøene sprer seg sesongen før de spirer. De er enkle å grave opp og kaste eller plante i små potter for å formere til nye planter. Så marikåpen sprer seg, men ikke ukontrollert og ikke ved aggressivt å fortrenge andre planter.

    Det er vanskelig å finne riktig informasjon om fremmede invaderende arter. Det er ingen offisiell liste produsert i Sverige. Det dukker imidlertid opp lister her og der på internett som sier at for eksempel dugghetten er invaderende. Akkurat nå jobber SLU Artdatabanken med å lage en liste for Sverige, som vi dyrkere bør kunne følge. Dette arbeidet har de fått i oppdrag av Naturvårdsverket og Hav- og vannmyndigheten. Vi følger selvfølgelig med på det arbeidet. Foreløpig ser vi på hvilke arter som er klassifisert som invaderende innenfor EU og følger annen informasjon i området. Det innebar for eksempel at vi fjernet alle frøene til blomsterlupinen, som står på EUs liste over invaderende arter.