Når vet jeg at jorden legger seg?

Jeg skal nå så noen ulike frø ute i hagelandet mitt. I beskrivelsen står det at jeg skal så dem når jorda setter seg. Hvordan vet jeg det?
Theodor

Kommentarer

  • Hei Theodor!

    Det høres flott ut at du nå skal begynne å så frø i hagelandet ditt.

    Å så direkte utendørs betyr at du må vente på varmen. Jorda må ha satt seg i tide til at frøene har de rette forutsetningene for å spire. En god måte å sjekke om jorda har satt seg, er å plukke opp en jordklump i hånden og rote den rundt. Hvis jorda smuldrer opp og ruller gjennom fingrene, er den tørr og varm nok til å så i. Men hvis jorda er klumpete, må du vente en stund til. Du må tilpasse deg forholdene i regionen du bor i og så litt senere hvis jorden slår seg til ro senere. Og ikke stress. Det er bedre å vente til jorden er klar, eller så må du kanskje så frøene på nytt og gjøre om alt arbeidet.

    Jeg ønsker deg lykke til