Når bør jeg potte om plantene mine?

Hei!
Jeg har nå plantet mange ulike planter og de har nå kommet opp. Nå er spørsmålet mitt når skal jeg plante dem om og hvor store potter trenger jeg?
Svanhild

Kommentarer

  • Hei Svanhild!

    Så gøy at plantene dine nå stikker ut av bakken.
    Når plantene er store nok til å håndteres eller du ser røtter komme ut av hullet i bunnen av frøpotten, er det på tide å potte dem om i større potter, en om gangen, hvis det ikke er en sort du kan omplante i små tuer. Bruk en god plantejord. Når du håndterer planten, håndter bladene forsiktig, ikke stilken eller roten. Plasser pottene i sterkt lys, men fortsett å beskytte plantene dine mot brennende sol midt på dagen. Dusj gjerne med romtemperert vann en gang hver dag. Vann regelmessig, men unngå konstant våt jord, den bør tørke litt opp mellom vanningene.

    Det er greit å la plantene midlertidig lande i en litt større potte før planting på det endelige stedet. Dimensjonene på potten du skal plante om i er ikke eksakte, men ta en potte som gir plass til litt mer jord slik at røttene får plass til å utvikle seg skikkelig.

    Jeg ønsker deg lykke til med plantene dine!