Kan jeg toppe plantene mine?

Hei!

Jeg har dyrket mange forskjellige planter. Kan jeg toppe plantene mine nå og hvordan gjør jeg det på best mulig måte?
Loki

Kommentarer

  • Hei Loki!

    Topping av planter kan gjøres i forskjellige faser av plantens utvikling. Målet er å få buskete planter som gir blomstring. Jo flere grener, jo flere blomster. Noen ganger kan topping også innebære å knipe av blomsterknopper som dannes for tidlig. Hvis en liten, ung plante begynner å danne knopper, vil blomstringen ta kraft fra røttene – kraft som trengs for at stilker og blader skal utvikle seg videre. Topping gjør man rett over et bladpar. Disse bladene utvikler seg deretter til to nye grener i hver retning. Ikke alle planter trenger å toppes. Det står vanligvis i dyrkingsbeskrivelsen til våre sorter om de skal toppes eller ikke. På sukkerert står det for eksempel: “Toppes på 7–10 cm for mer forgrenede planter.” Hvis du dropper toppingen fullstendig, vil planten bare strekke seg i lengden.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med plantene dine