Kan et solcelledrevet vanningssystem stå ute om vinteren?

Hei!
Jeg har et solcelledrevet vanningssystem som står på sommerhuset mitt. Derfor lurer jeg på om det kan stå ute over vinteren?
Noa

Kommentarer

  • Hei Noa!

    Så fint at du har vanningsanlegg på sommerhuset ditt.
    Styreenheten tåler ikke frost og må tas inn over vinteren, ellers risikerer den å bli skadet så kraftig at den ikke fungerer. Slanger og dryppdyser kan stå utendørs over vinteren, men levetiden kan påvirkes av lengre eksponering for vær- og temperaturendringer. Om våren, når den settes ut igjen, bør du være obs på om det blir noen kalde netter. Deretter må den bringes inn slik at den ikke fryser i stykker.

    Tøm systemet for vann og oppbevar kontrolleren i et lagringsområde der den ikke fryser. Om vinteren kan det være greit å kjøre systemet for å unngå at det tørker ut. Det kan du gjøre ved å ha to slangestykker igjen på kontrollenheten og deretter en flaske vann når du prøver systemet slik at det fungerer. Hvis du ikke gjør dette under lagring, vil de små gummipakningene inne i pumpen tørke ut. Da er det spesielt viktig om våren når du tar ut enheten for å spraye gjennom vann ved hjelp av den lille sprøyten noen ganger for å fukte gummiringene.

    Oppbevar kontrolleren på et godt egnet sted.

    Ønsker deg en fin vinter, vi gleder oss til våren