Kan du starte å så tidligere i en pallekarm?

Hei!
Jeg har noen pallekarmer og en hageflekk. Kan jeg så frø tidligere i pallekarmer eller må jeg vente til det blir varmere ute.
Odin

Kommentarer

  • Hei Odin!

    Hvilke fantastiske muligheter du har når du har både pallekarmer og hageland.

    Dyrker du i pallekarmer kan du starte litt tidligere enn om du dyrker direkte i jorda i et hageland. Jorden i pallekarmen tørker raskere opp og varmes dermed raskere opp. Legger du i tillegg ny, åpen jord, vil den varmes opp enda raskere. Skulle det komme noen frostnetter er det ikke noe problem – frøene ligger bare i jorden og venter på varmen. Det som kan skade frøene er kombinasjonen av kulde og mye fuktighet i kompakt jord, som er tilfellet før jorda i bakken legger seg. Noen måter å varme opp jorda i plantekasser:
    • Legg et godt lag med ny, næringsrik og løs jord før såing.
    • Legg halm i bunnen for å skape et luftig miljø nærmest bakken. Luft varmes opp raskere enn kompakt jord.
    •  Dyrk i doble kasser i høyden så frøene kommer enda lenger unna den kalde bakken.
    • Dekk pallekarmene med fiberduk eller glassdeksler.
    •  Plasser pallekarmene på et beskyttet sted hvor vinden ikke blåser og avkjøles hele tiden.
    Jeg ønsker deg lykke til med avlingene dine!