Kan du overvintre artisjokker?

Hei!

Jeg har dyrket artisjokker i år for første gang.
Det står at den er flerårig, men hvordan overvintrer jeg denne artisjokken?
Rind

Kommentarer

  • Hei Rind!

    Så flott at du har fått artisjokkplantene dine.

    Det viktigste for overvintrende artisjokker er at de ikke dyrkes for langt nord. Den kan overvintre opp til sone 3 under riktige forhold. Det er også viktig at jorden er godt drenert slik at den ikke blir for våt. Klipp planten ned til ca. 30 cm over bakken. Plasser jord over planten og dekk deretter med halm eller blader. De virkelig ambisiøse lager tak over planten om vinteren for å beskytte mot for mye regn. Plasser bukker eller espalier ved siden av planten og legg et brett over det.

     Lykke til med overvinteren