Kan du dyrke bønner på samme sted?

Hei!

Jeg har hatt lilla bønner og stangbønner på samme sted i 5-6 år. Nå begynner bønnene å gi mindre, hva kan årsaken være? Er det noe jeg kan gjøre for å få den til å gi gode avlinger igjen. Har du noen tips?
Noma

Kommentarer

  • Hei Noma!

    Det er det herlig å ha gode bønner i hagelandet!

    Å skifte avlinger på ett sted er en smart og naturlig måte å holde jorda sunn og næringsrik. Særlig bønner er en viktig del av vekstskifte for å øke næringsinnholdet i jorda. Bønner fanger opp nitrogen fra luften og transporterer det ned til røttene hvor nitrogenet bindes og deretter sakte slippes ut i jorden.

    Det er en rekke forskjellige sykdommer som bønner kan lide av, noen av dem kan overleve i jorda over vinteren. For å holde bønner sunne og vakre, anbefaler vi å ikke dyrke dem på samme sted hvert år.

    Ønsker deg en fin vekstsesong!

    Mia Karlsson
    (Oppdatert )