Til seneste kommentar

Kan all tagetes brukes som grønngjødsel?

Hei!

Jeg vil gjerne plante noen varianter som kan brukes som grønngjødsel.
Gjelder grønngjødsling kun tagetes 'ground control' eller alle tagetes? I så fall, hva gjør den unik?
Tuva

Kommentarer

  • Hei Tuva!

    Tagetes er generelt kjent for å inneholde stoffer som er giftige for skadelige nematoder. Nematoder er mikroorganismer i form av små rundormer, vanligvis ikke synlige for det blotte øye.
    Man kan derfor si at alle tagetes er bra for hagejorda. De to variantene Grønngjødsel Tagetes 'Ground Control' og Grønngjødsel Tagetes 'Evergreen' anses som spesielt gode fordi de vokser raskt, danner stor bladmasse og dekker bakken effektivt.
    I løpet av sesongen holdes ugress unna, jorda blir sunnere og om høsten presses bladene ned i jorda for en bedre effekt. De har dermed flere gode egenskaper som grønngjødselplanter.

    Men andre tagetes anses som sagt også som gode for jorda. Mange rosedyrkere sår tagetes i kanten av rosebedet for å holde jorda sunnere.

    Lykke til med avlingene
    Johanna

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle.Din e-post vises aldri offentlig.