Jeg ønsker å plante en blomstereng. Er det mulig?

Hei!

Jeg har et stort område i hagen min som jeg gjerne vil lage en blomstereng av. Er det mulig og hvordan går jeg frem? Gjerne sorter som er gode for pollinatorer hvis du har noen gode tips?
Rana

Kommentarer

  • Hei Rana!

    Så deilig å ha plass til en sommereng og at du tenker på pollinatorene våre.

    Enger lages på litt magrere jord. Alt gress skal fjernes – gresmatterøttene overtar engfrøene. Jorda skal også være helt fri for rotugress som kvikkrot, brennesle, skvallerkål, løvetann og tistel. En måte å få tilgang til magrere jord på er å grave vekk et betydelig jordlag der engen skal plantes. Litt lenger nede ligger alven, et litt hardere jordlag, og den er mindre næringsrik enn matjord. Der kan de spre litt sand og rake opp jordoverflaten slik at sand og alv blandes, slik at de får en god start.

    Så engfrøene om våren eller sensommeren / tidlig høst. Bland frøene med sand ved såing slik at frøene spres jevnt og ikke havner for tett. Frøene skal ikke havne dypt, men bare føres lett inn med en rive. Vann den første sesongen hvis det er tørkeperioder. I en engblanding kan frøene spire ujevnt og noen kan ikke spire før år to. I løpet av de første årene må du kanskje jobbe med å så noen nye frø hver sesong.

     Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med sommerengen din