Jeg har fått mange små hull i bladene mine. Ser ut som en slags larve på undersiden?

Hei!

Hva slags skadedyr er det på bladene mine? Det har dukket opp små hull på plantene mine. Det ser ut som at det er noe under, nesten som små larver. Men de er veldig små. Kan man gjøre noe med dette eller fjerne det?
Odin

Kommentarer

  • Hei Odin!

    Så trist å høre om plantene dine.

    Insektene på bladene høres ut som de kan være mellus. De velger vanligvis å sitte på undersiden av bladet for å suge plantesaft. Angrep resulterer vanligvis i brune flekker på bladene, noe som skyldes at mellusen skiller ut en honningdugg der det lett vokser små sotede sopp.

    Hvite mellusen sitter på plantene i eggstadiet, larvestadiet og som fullvoksne små løpere. Du kan teste om de er fullvoksne mellus ved å ta på bladene og se om de små skapningene flyr opp.

    Bekjemp skadedyrene ved å trekke dem av bladene og knuse dem. Spray deretter bladene med en såpeløsning med 0,5 dl såpe til 1 liter vann. Gjenta denne behandlingen fra tid til annen.

     Jeg ønsker deg en fin dag og håper du blir kvitt skadedyret