Jeg får ikke hunblomster på squashen min?

Hei!
Jeg har mange blomster på de fine squashplantene mine, men ser ingen hunnblomster. Får jeg noe squash i sommer eller hva kan ha gått galt?
Signy

Kommentarer

  • Hei Signy!

    Det er litt vanskelig med squash/zucchini og deres hann- og hunnblomster. Planten tilpasser produksjonen av blomster etter forholdene, noe som gjør at det ikke blir en jevn produksjon av de respektive blomstene. En kald kilde, for lite vann, lite næring i jorda, sterk konkurranse fra ugress og andre faktorer som forverrer forholdene for planten kan føre til at den forsinker veksten av hunnblomster eller kanskje mister dem.

    Den beste måten å fremme blomstringen av både hann- og hunnblomster på squash er å beskytte planten mot kulde om våren, for eksempel med en fiberklut, vanne regelmessig, gi næring og holde ugress unna.

    Jeg håper nå de fine plantene dine gir deg en smakfull squash.