Hvorfor skal jeg sette frøet i kjøleskapet?

Hei!

På noen poser står det at jeg skal sette frøet i kjøleskapet hvis det ikke har spiret etter en måned. Hvorfor skal jeg gjøre det?
Thorunn

Kommentarer

  • Hei Thorunn!

    Grunnen til at du kjøler frøet hvis det ikke har spiret etter en måned, er at frøene kan trenge en periode med kulde for å bryte den såkalte frøhvilen. Det du gjør er å etterligne forholdene som frøene har ute i jorden i løpet av en vinter. Mange av våre stauder har frø som først spirer etter en periode med kaldt vær, slik at de ikke spirer ute i hagen eller naturen allerede om høsten. Små frøplanter som vokser opp om høsten ville fryst i hjel om vinteren.

    Når det står i dyrkingsanvisningen at du skal sette frøet i kjøleskapet dersom det ikke har spiret etter en måned, er det for å bryte frøhvilen. Frøene vil ikke spire i kjøleskapet, det gjør de først når det blir varmt. Etter tiden i kjøleskapet setter du frøet i skyggen. Der står den til den blir varm nok til at frøene kan spire. Når en frøplante har kommet opp, flytter du den til et lysere sted, planter den om i en større potte når planten har vokst, og til slutt planter du planten i vekstområdet.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med dyrkingen