Til seneste kommentar

Hvorfor kommer det så lite vann?

Hei!
Systemet mitt vanner veldig lite. Det drypper bare litt fra hver dyse. Er noe galt?
Martinus

Kommentarer

  • Hei Martinus!

    Så trist at du føler at det er veldig lite vanning. Jeg skal nå forklare hvordan systemet ditt fungerer slik at du får til vanning av avlingene dine.

    Hvis pumpen starter hver tredje time i dagslys og det kommer vanndråper ut av dryppdysene, er det sannsynligvis ikke noe galt med systemet. Husk at, takket være kontinuerlig dryppvanning nær plantens røtter, kan systemet bruke opptil 90 % mindre vann enn ved vanning med kanne eller slange. Dersom vannmengden ved full effekt (modus 5) fortsatt ikke er nok til å holde plantene friske, er sannsynligvis systemets kapasitet overskredet og løsningen er å redusere antall planter som systemet skal vanne. Alternativt kan du plassere et par dryppdyser ved siden av planten. For de fleste planter er en dryppdyse tilstrekkelig.

    Planten får nok med de små dråpene som kommer fra dryppmunnstykket. For å se hvor mye vann som kommer ut av en dryppdyse i løpet av en 24-timers periode, kan du sette en kopp eller krus under den første dryppdysen og måle vannet som kommer ut for å se hvor mye det er.
    Johanna

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle.Din e-post vises aldri offentlig.