Hvorfor flyter frøene mine? Betyr det at de er døde?

Hei!

Jeg har kjøpt noen frø av dere og noen ble lagt i vann. Noen av frøene fløt på vannet.
Er frø som flyter døde og betyr det at de ikke vil spire?
Oda

Kommentarer

  • Hei Oda!

    Jeg forstår dine tanker.

    Det er ikke generelt mulig å si at frø som flyter er døde, selv om det selvfølgelig er mulig at tørkede frø flyter.

    Det er mange typer frø som spres ved å flyte langs bekker, elver og bekker og de er da helt ferske. Det kommer helt an på hvordan frøet er laget.

    Hvis et frø må bløtlegges før såing, men ikke synker, kan du enkelt dytte det under overflaten og håpe at det synker.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med frøsåingen