Hvorfor er det nesten umulig å dyrke gressløk? Jeg tror jeg har prøvd alt

Hei!

Jeg har kjøpt frø til ramsløk flere ganger. Men jeg lykkes ikke, hva gjør jeg galt?
Jeg har hørt at du må ha helt ferske frø. Er det sant?
Ragnfrid

Kommentarer

  • Hei Maja!

    Ramsløk er en vanskelig variant.

    Det er riktignok lettest å så løk av helt ferske frø, men det har de fleste ikke tilgang til. Vi har lykkes med våre tørre frø, men det krever litt tålmodighet.

    Slik fungerer ramsløkfrø: Frøet til ramsløken (og ganske mange andre arter) har to hvilestadier. Når frøet modnes på moderplanten, oppstår primærhvilen (første hvile). Når frøet forlater morplanten, oppstår den sekundære (andre) hvilen. Frø som har gått inn i sekundær hvilke trenger helt andre forhold for å komme i gang og spire. Dette geniale systemet, som styres av planten selv, er der for å sikre artens overlevelse.

    Frøene som sås rett etter høsting spirer veldig raskt, mens de som tørkes og sås senere trenger en annen behandling og spirer mye saktere.
    Frø som har gått inn i sekundær hvilke trenger først fuktighet, deretter en lang avkjølingsperiode etterfulgt av en langsom temperaturøkning. Den beste måten er å så disse frøene utendørs i potter eller på åpent felt (beregnet for dyrking). Et kaldt drivhus fungerer også bra. Et snødekke er bare positivt da det gir en jevn temperatur rett under 0 grader, frøet holdes fuktig og frøskallet begynner å løsne slik at frøet så kan spire når varmen kommer. Noen ganger kan frøet trenge to vintre for å bryte frøhvilen.

    I biokjemi gjennomføres det tester på bl.a. frø ved bruk av tetrazoliumklorid som indikerer celleånding. Det er gjort mange tester på ramsløkfrø hvor resultatet har vist 100 % fruktbarhet.
    Det pågår forskning på hvordan man kan få ramsløksfrø til å spire raskere og noen mener at frøhvilen løftes av seg selv etter et par år.

    Det er lett å gi opp etter et år og tro at frøene er døde. Men vårt råd er ikke å gi opp. Det tar tid, men når den første lille spiren kommer opp, får du belønningen for ventetiden.

    Noen tips på veien:
    • Plasser frøet utendørs.
    • Dekk til med fiberduk eller finmasket netting for å beskytte mot smådyr.
    • La snøen legge seg hvis den kommer.
    • Vann om nødvendig i løpet av sommeren eller plasser krukkene i et sandbad, som holder bedre på fuktigheten.