Hvorfor blir agurkplantene mine høye? Jeg vil at de skal være buskete.

Hei!

Jeg har dyrket masse agurker i min tid.
Men plantene mine blir bare høye og vaklete. Hvordan kan jeg få dem mer buskete?
Halldor

Kommentarer

  • Hei Halldor!

    Det er det herlig å kunne sylte agurk selv.

    Når du dyrker agurkene innendørs er det viktig å ha riktig balanse mellom temperatur og lys slik at plantene ikke driver bort og blir vaklevorne. Etter spiring skal de stå i lys og ved en temperatur på 16-20 grader. Et tegn på at planten ikke har fått nok lys er tynne ranker med sparsomhet mellom bladene. Bruk gjerne tilleggsbelysning.

    Når planten har fått noen blader planter du om i en større potte – agurker vil ha god plass til å utvikle seg optimalt. Plant i samme dybde som i forrige potte. Vann så snart jorda tørker ut - vann ved kanten av potten, ikke direkte ved bunnen av stilken. Når planten er transplantert, begynn å gjødsle regelmessig. Håper dette hjelper deg - det viktigste for å få en sterk plante er å ikke la frøplanten stå med for lite lys.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med agurkplantene dine

    Mia Karlsson
    (Oppdatert )