Hvordan vet jeg om en sort er ettårig eller flerårig?

Hei!

Noen poser sier ett år - toårig eller flerårig.
Hva menes med dette? Kan jeg overvintre de ettårige?
Hildur

Kommentarer

  • Hei Hildur,

    Takk for at du kontaktet oss.

    Når vi slår fast at en sort er ettårig, betyr det at den i hovedsak skal sees på som en ettårig plante i vårt klima. Når du dyrker en slik sort kan du ikke regne med at den overvintrer og kommer tilbake neste år, men under visse vekstforhold er det en mulighet for at sorten kommer tilbake året etter.
    Sorten kan overvintre hvis den for eksempel dyrkes på et varmt og beskyttet sted eller i en stor potte som er beskyttet om vinteren. Dyrker du i de nordlige delene av landet, kan du regne med at sorter oppført som flerårige ikke klarer å overleve vinteren.
    Hvis en sort er flerårig, vil den komme tilbake året etter.

    Lykke til med dyrkingen