Hvordan vet jeg hva som er et artsnavn og et sortsnavn?

Hei!

Hvordan vet jeg hva som er artsnavnet på planten og hva som er sortsnavnet? Det er flere forskjellige navn på frøposen.
Garm

Kommentarer

  • Hei Garm!

    En art er den opprinnelige planten. Fra den dyrkes ulike varianter for å tilfredsstille dyrkerens ønsker angående farge, form, høyde, duft, blomstringslengde, utholdenhet osv. Den nye planten får artsnavnet pluss et sortsnavn. Det vitenskapelige navnet, ofte kalt det latinske navnet, er plantens internasjonale navn, som brukes over hele verden. Språket er ikke bare latin, men en blanding av språk.

    Eksempler på varianter:
    1.  Rød solhatt – artsnavn. Skrevet i ren tekst.
    1.  Rød solhatt 'Felling Pink' – art og sortsnavn. Sortsnavn er skrevet innenfor enkle anførselstegn.
    1. Rød solhatt, Echinacea pururea, 'Felling Pink' – art, sort og vitenskapelig navn. Vitenskapelig navn skrives alltid i kursiv.
    Ønsker deg en fin dag