Hvordan dyrker jeg mammuttrær?

Hei!

Jeg har kjøpt en pose Mammoth-frø fra deg og har prøvd å forstå hvordan jeg skal gå frem. Tror jeg har funnet ut av stratifiseringen, men bortsett fra det er jeg litt forvirret. På frøposen står det å så innendørs og antar at det skal overvintre frostfritt, men hvor lenge? Når kan jeg sette ut dem? Er høstsåing utendørs umulig?
Jeg planlegger å sette plantene i plantesone 4. Jeg vet at bare 1-3 anbefales, men jeg besøkte Sequoia National Park og var så fascinert at jeg vil prøve det. Det ser forøvrig ut til å være omtrent det samme klimaet der :-)
Mista

Kommentarer

  • Hei Mista!

    Så morsomt at du dyrker mammuttrær.

    Å dyrke mammuttrær her i Sverige er et morsomt prosjekt, men det er viktig å ha de rette forventningene. Du kan sikkert prøve å dyrke den der du bor, men å overvintre i sone 4 vil være vanskelig. En idé er å lage et bonsaiprosjekt av planten.

    Du gjør altså stratifiseringen i kjøleskapet i to måneder, i henhold til instruksjonene i lenken i vår nettbutikk. Frø vil ikke spire mens de er i kjøleskapet, men lagdelingen er der for å signalisere til frøet at det skal spire når det kommer ut i varmen.

    Jeg ønsker deg lykke til med dyrkingen av mammuttrær