Hvordan dyrker jeg asparges på beste måte?

Hei!

Hvordan vet jeg om det er barrot asparges eller asparges i potter?
Jeg plantet asparges i fjor. Det står at man skal tynne ut hunnplantene og så plante hannplantene på nytt. Hvordan vet jeg hvilke som er hunnplanter?
Magnild

Kommentarer

  • Hei Magnild,

    Det som kan være forvirrende er at du kan plante asparges både fra barrotede planter og fra potteplanter. Dyrker du asparges av frø, blir det automatisk en potteplante du planter i jorden.

    Dyrker du asparges fra frø får du en liten plante i potten din. Den planten plantes utendørs i leirholdig jord med det lille aspargesskuddet over bakken. Man høster ikke noe i år 1 og år 2, da må plantene samle krefter. I år 2 tynnes hunnplantene ut fordi de gir dårligere avlinger. Hunnplantene kjenner du igjen på at de blomstrer og har røde frøkapsler. I år 3 kan du begynne å høste litt etter litt, og vil du da ha hvit asparges, så hypper du rundt planten etter hvert som den vokser opp.

    Håper du nyter en fin høst