Hva vil det si å så utendørs?

Hei!
Jeg skal dyrke noen årlige arter.
Det står at jeg skal så direkte på utmark, hva betyr det?
Brondolf

Kommentarer

  • Hei Brondolf,

    Du sår grønnsaker og ettårige sommerblomster som ikke må forkultiveres innendørs direkte i jorda når det er blitt varmt nok til at frøene kan spire.
    Dette er hva det vil si å så utendørs, det vil si direkte i jorda utendørs.

    Det sies at såing utendørs kan starte når jorda legger seg om våren. Dette betyr at den har blitt varmet og tørket nok til at frøene kan spire og ikke risikere å råtne i kald, våt jord.
    Sjekk jorda ved å plukke opp en håndfull jord og kjøre den rundt i hånden. Hvis jorda faller lett fra hverandre og ruller mellom fingrene, ha den riktig tekstur.
    De fleste planter kan sås når jorda setter seg, men noen grønnsaker, som bønner, krever enda varmere jord. Det står vanligvis på emballasjen for de sortene som krever en bestemt jordtemperatur for å spire.

    Før såing i utmark bør jorda ryddes for ugress og løsnes slik at den blir luftig og fri for store, kompakte jordklumper. Rak jorden jevnt og vann før såing.

    Lykke til med avlingene dine.