Hva skjer med dillen min?

Hei!

Jeg har et spørsmål om dill, frøene er kjøpt hos deg (art.3030 og art.3034) Min bekymring er at etter såing kommer alt opp bra og ser veldig lovende ut, men etter noen uker begynner selve “dillbladene” å endre farge fra grønt til rødt og så snor plantene seg bort. Har flyttet dyrkingen, sådd i pallekarm og sådd i blomsterkasser med samme resultat hva gjør jeg feil, har dyrket dill i mange år med vellykket resultat. Vet at jeg ikke skal dyrke dill på samme sted på flere år og det har jeg ikke gjort siden jeg flyttet til et nytt sted hvor det ikke hadde vært dyrket på mange år. Håper å få hjelp da jeg bruker mye dill.
Freyr

Kommentarer

  • Hei Freyr,

    Dill kan være litt plagsomt, men veldig givende når kultiveringen fungerer. Når dill først har begynt å se slapp og hengende ut, kan det være vanskelig å snu, slik du ser ut til å ha opplevd. Men dill er en av våre aller beste urter, så den skal selvfølgelig dyrkes!

    Så i leirholdig jord – jord som er tung og kompakt, trives ikke dillrøttene i.

    Jeg sår dill i pallekarmer, men det fungerer like bra i utendørs. Det er vanskelig å så dill i ordnede rader med mellomrom mellom hver plante. Å spre frøene i et bredt såingsfelt fungerer derfor som regel perfekt.

    Du kan så dill tidlig i sesongen. Hvis jorden er for kald, venter frøene med å spire til jorden er varm nok.

    Når dillen har begynt å vokse, trenger den mye vann og næring. Jorda skal aldri tørke helt ut. Har du tilgang på brennesle er brenneslevann supert å gjødsle med. Legg noen håndfuller brennesler i en bøtte. Fyll med vann og plasser noe som dekker bøtten. Etter noen uker så har du et utmerket gjødsel. Fortynn med 10 deler vann og vann dillen med blandingen.

    Så og høst dill i partier. Det er vanskelig å holde dyrket dill frisk i lang tid. Da er det bedre å høste alt gradvis og så i flere omganger som overlapper hverandre.

    Jeg ønsker deg lykke til og håper disse tipsene kan hjelpe deg med årets dillsåing.