Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt kirsebærskall?

Hei!

Jeg har et sted i hagen min hvor det vokser utrolig mye skvallerkål.
Har du noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt det og kan jeg dyrke noe annet som tar over?
Halldis

Kommentarer

  • Hei Halldis,

    Det krever litt arbeid å fjerne skvallerkål.

    Først må du svekke skvallerkålen.
    Gjør dette: Skjær av skvallerkålen ved jordoverflaten - ikke trekk opp røttene.
    Skvallerkål har røtter som deler seg og sprer seg ekstra om du drar i dem.
    Hvis du hardnakket skjærer av skvallerkålen med en gang den dukker opp, vil røttene svekkes og til slutt trekker den seg tilbake.
    Har du, som du skriver, et stort område med skvallerkål, kan du klippe med gressklipperen jevnlig gjennom sommeren.
    Når du merker at skvallerkålen begynner å miste kraften, kan du plante bunndekkeplanter.
    Plant solide frøplanter som raskt kan begynne å konkurrere med skvallerkålrøttene som er igjen.
    Fortsett å kutte av skvallerkålstilkene så snart nye dukker opp.