Hva er scoville? Jo høyere jo sterkere?

Hei!

Jeg vil dyrke litt chili for å kunne tørke og lage mitt eget chilikrydder. Ønsker en som er litt sterk, men likevel overkommelig. Hva skal jeg se etter? Hvordan vet jeg om en chili er sterk eller ikke?
Gimle

Kommentarer

  • Hei Ingrid!

    Selvfølgelig er det herlig når man kan ta fra egne avlinger.

    Stoffet i chili som skaper varmen kalles capsaicin. Ulike typer chili inneholder ulike mengder capsaicin, og mengden capsaicin i hver enkelt frukt varierer under modningen. All chili blir først grønn og kan høstes allerede på dette stadiet. De grønne fruktene har imidlertid ikke nådd sin fulle modenhet og har dermed heller ikke utviklet sin fulle smak. Når fruktene blir røde, gule, oransje eller brune, avhengig av sort, er de modne og har fått en dypere smak og, for sterke varianter, en sterker smak.

    Styrken i chili måles i Scoville som indikerer hvor intens styrken i chili er. For hver enkelt variant av chili er det angitt et område på Scoville-målestokken, og det er vanligvis ganske bredt fordi varmen i fruktene varierer i henhold til klima, høstetid og andre vekstforhold.

    For eksempel er styrken til svært mild chili 'Sweet Banana' 100−500 scoville, i middels sterk chilipepper 'De Cayenne' 30.000-50.000 scoville og i supersterk havana-pepper 'Carolina Reaper' 1 600 000–2 200 000 scoville. For hver sort er det angitt et bredt spekter fordi styrken påvirkes av hvor og hvordan chilien vokser – temperatur, jordsmonn, regnmengde osv. og når den høstes. En sesong kan en chilisort havne nederst på scoville-skalaen i styrke som er angitt for den aktuelle sorten, neste sesong kanskje på toppen av skalaen. Noen ganger kan det til og med variere på samme plante, med noen frukter som blir sterkere enn andre. Forklaringen kan da for eksempel være at noen frukt tok til seg mer vann, eller fikk mer sol enn andre.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med avlingene
    Johanna
    (Oppdatert )