Hva betyr merkelappen Kulturarv?

Hei!
Jeg ser at dere selger arvevarianter. Hva innebærer det?
Odd

Kommentarer

  • Hei Odd!

    Vi må ta vare på det biologiske mangfoldet for fremtiden. Bare opprinnelig foredlede sorter kan bevares for fremtiden. Dagens høyforedlede hybrider har mange gode egenskaper, men overlever kun i en kortere periode.

    For at en nytteplante skal klassifiseres som Kulturarv hos oss, krever vi dokumentasjon på at sorten er minst et halvt århundre gammel og har holdt på de gode egenskapene når det gjelder dyrking, avling, smak og holdbarhet. De fleste av våre kulturarvsorter er minst 100 år gamle, og vi oppgir alltid når sorten først ble dokumentert.

    For prydplanter ser klassifiseringskravene litt annerledes ut. Det kreves dokumentasjon på at sorten/arten er tilstrekkelig gammel eller uforedlet, og at den står seg godt i konkurransen mot nyforedlede sorter når det gjelder dyrking og utseende.

    Jeg ønsker deg en fin dag