Hva betyr “ment for dyrking”?

Hei!

Når det står at et frø skal sås i potter “beregnet for dyrking”, hva mener dere? Kan jeg ikke sette frøene direkte der de skal vokse?
Thordis

Kommentarer

  • Hei Thordis!

    Stauder er praktiske ikke så direkte der de skal vokse. Dette er fordi de ofte spirer ganske uregelmessig og mange bruker lang tid på å spire. Sår du dem direkte i blomsterbedet er det vanskelig å holde styr på hvor de er. Stauder er også planter som vi vanligvis ikke planter i stort antall på samme sted, men noen få planter i en gruppe i blomsterbedet, og for noen varianter kanskje bare en plante. Derfor er det praktisk å dyrke stauder på et bestemt sted hvor det er lettere å holde styr på dem, også hvis du flytter dem derfra til stedet hvor de skal vokse etter at de har vokst til stabile planter.
    Dette kan gjøres enten i små potter, noe som er best når du ikke vil ha for mange av en sort eller når du sår mer eksklusive, dyre sorter. Hvis du vil ha så mange av én sort, kan du så frøene direkte i jorda på et sted beregnet spesielt for dyrking, hvor du kan holde øye med de små spirene. Begrepet “dyrking” brukes om utendørs sommer- eller høstsåing av stauder. Stauder kan da forkultiveres innendørs også om våren og vinteren.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med frøene dine