Hva betyr det å omplante i tuer?

Hei!

Vi har kjøpt Hässlebrodd 'Aureum'.
Hva betyr det å omplate i tuer? Betyr det at flere frø gir en tue eller at ett frø gir en tue?
Nå til det mest forvirrende for oss, som er at det er 10 frø i denne posen, hvordan blir disse 10 små frøene til tuer?
Faste

Kommentarer

  • Hei Faste,

    Omplanting i tuer betyr at flere planter plantes tett i tett for å få en plante som blir en betydelig tue.
    Da er det et veldig relevant spørsmål å spørre seg hvordan man skal tenke når det bare er 10 frø. For å få en fin tue bør det være ujevnt antall frø.
    Mange av prydgressene plantes om i tuer slik at plantene vokser til tette, fine tuer.
    Plant hasselspirene dine om til 3 tuer med 3 frø i to av dem og 4 i ett. Det kan kanskje føles trist at det ikke blir 10 enkeltplanter, men den tette veksten du får når du planter i tuer er så mye frodigere og vakrere at det er verdt det.

    Lykke til med dyrkingen