Hva anbefaler du for vindbestandige planter? Jeg bor ved sjøen.

Hei!

Jeg har en stor tomt som jeg vil plante litt forskjellig på. Det som kan være et problem er at jeg bor ved sjøen og det kan blåse ganske mye. Finnes det noen varianter som er vindbestandige?
Frode

Kommentarer

  • Hei Axel!

    Så deilig å ha en stor tomt å jobbe med.

    Det er visse egenskaper ved planter som viser at de tåler vind bedre enn andre:
    • Planter med lodne blader som lammeører, ormedruer og fløyelsblad.
    •  Planter med tykke, mørkegrønne eller grå blader eller nåler som hassel, blågran og sølveik
    • Lavere planter tåler vind bedre enn høye, som aubrietia, lav tagetes, lobelia, ageratum, heliotrope og hageskrinneblom.
    • Planter med buskete, solide vekstvaner tåler vind bedre enn de som er klare og luftige.
    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med avlingene