Har jeg ugress i frøposen?

Hei!
Jeg har kjøpt frø av deg. Nå har jeg plantet disse men det som kommer opp ser ikke ut som sorten jeg plantet. Det ligner mest på ugress. Kan det være at jeg har fått ugressfrø i frøposen min?
Runa

Kommentarer

  • Hei Runa!

    Forstår at du lurer på hvorfor det ikke kommer opp som forventet.

    Ved direktesåing utendørs er det alltid en risiko for at ugress sprer seg på stedet du har sådd frøene dine. Det er viktig å fjerne ugress før såing og deretter holde øye med nytt ugress. Det er også greit om du markerer hvor du sår frøene dine slik at du ikke fjerner frøplantene som kommer opp.

    Ugress spres på forskjellige måter. Noen spres hovedsakelig via røtter eller utløpere. Disse kan fjernes fra jorda. Det finnes imidlertid mange ugressrøtter, for eksempel skvallerkål og kvikkrot, som er vanskelig å fjerne helt. Annet ugress spres hovedsakelig med frø – enorme mengder frø. De kommer gjennom luften og kan lande hvor som helst. Derfor kan ugress spre seg selv på et sted som er ryddet for rent rotugress.

    Ugress finnes også i jorda som du kjøper i poser og sekker. Jorda kommer fra åkrer og er likt med jorda i hagen, også utsatt for at ugressfrø sprer seg i lufta, som deretter havner i posene når jorda pakkes. Det er vanskelig å få 100 % ugressfri jord.

    Når vi sår frøene våre starter vi med varme og vann og det kommer også ugresset til gode. Den får fart på seg og vokser vanligvis raskere enn frøene som ble sådd. Det er lett for ugresset å ta overhånd og for deg å ikke passe på de små plantene du har plantet.

    Prøv å så dem på nytt og prøv å luke først hvis de dukker opp, og legg merke til hvor du har frøet ditt