Forskjellen på tilvekstpunkt og sideskudd

På mange frø står det noe ala "Knip av tilvekstpunktene på hovedstammen etter 5-7 blader, og sideskuddene etter 2-3 blader. "

Har dere en god forklaring på hva et tilvekstpunkt er og hvordan dette er forskjellige fra sideskudd?
Lorents Øyvind Teigen

Kommentarer

  • Hei Lorents,

    Takk for spørsmålet ditt.

    Tilvekstpunktet på en plante er den delen hvor nye blader dannes og som får planten til å vokse i høyden eller bredden. På planter som vokser i høyden sitter den på toppen av planten, for eksempel bønner. Andre har sitt tilvekstpunkt i midten av planten, f.eks. salat. Det finnes også planter som forgrener seg og vokser både i høyden og bredden, f.eks. agurk og tomat. På disse plantene er tilvekstpunkter plassert både på toppen av planten og i greiner hvor sideskudd vokser frem.

    Når det står at tilvekstpunktet skal fjernes, betyr det å klippe planten slik at den ikke vokser seg høyere. Mange planter danner da i stedet nye ranker eller skudd i foldene på bladene, og du får en mer kompakt og buskete plante med flere greiner. Det er vanligt å si at man topper planten.

    Merk at ikke alle planter egner seg til at toppes, ofte står det i dyrkingsbeskrivelsen om en plante bør toppes.

    Noen planter danner naturlig mange sideskudd. Hvis du lar alle sideskudd fortsette å vokse, risikerer du at planten bruker for mye energi på å utvikle nye greiner, i stedet for at danne nye fruktemner og la fruktene modne. Å fjerne sideskuddene til en plante kan kalles for å tyve
    .
    Jeg håper dette er til hjelp!
    Mia Karlsson