Er alle agurker selvbefruktende?

Hei!
Jeg skal dyrke agurker og lurer på om jeg kan dyrke flere forskjellige sorter eller om jeg bare kan dyrke en sort i drivhuset mitt?
Sigun

Kommentarer

  • Hei Sigun!

    Så morsomt at du skal dyrke agurker.

    Det finnes selvbefruktende (partenokarpi) og ikke-selvbefruktende agurksorter.

    Selvbefruktende varianter har kun hunnblomster og trenger ikke involvering av hannblomster, men gjødsler seg selv. Tvert imot er det et problem hvis selvgjødsende sorter ligger nær en sort med hannblomster, da krysspollineringen som kan oppstå gir agurker som ikke smaker like godt og kan deformeres.

    Ikke-selvgjødslende har både hann- og hunnblomster. Dyrker du disse kan du hjelpe litt med pollineringen ved å duppe fingeren inn i en hannblomst og deretter duppe med samme finger inn i en hunnblomst. Hunnblomster har en liten knoll under blomsten (som blir til agurken). Hannblomsten har ingen knoll.

    Du kan dyrke flere ulike agurker hvis alle disse variantene er partenokarpi. Lykke til!