Vit möbel

Hej kan denna möbel stå ute. Vi köpte den till balkongen men känns för stor där. Måste den behandlas på något sätt eller bör den bara stå inomhus
Vänligen Ann-Mari Johansson
Ann-Mari Johansson

Kommentarer

  • Hej,
    Ja, den kan stå ute under vår och sommar, men bör ställas undan och skyddas med möbelskydd på hösten/vintern. När det gäller täckmålade furumöbler har vi dessa skötselråd:

    Möbler som inte utsätts för fukt och väta, utan brukas och förvaras under tak, kräver inte den noggranna hantering eller vinterförvaring som möbler under bar himmel gör. Tvätta med fuktad trasa och milt rengöringsmedel. Torka sedan möbeln torr.

    Täckmålade möbler som används under bar himmel kommer successivt att brytas ned av fukt, väta och solsken. Hårdast utsatta är horisontella ytor som bordsskivor och armstöd. Efter en eller flera säsonger – beroende på väder, vind och hur väl du tar han om dina möbler – kan det krävas att möbeln målas om.

    Förvaring och Vinterförvaring
    Skydda dina möbler från fukt och regn så gott det går. När du inte använder möbeln, ställ den gärna under tak eller täck över med ett möbelskydd. Vinterförvaringen bör ske skyddat, svalt och inte för torrt. Det går även att vinterförvara
    möbeln ute. Tänk då på att skydda möbeln väl med exempelvis ett möbelskydd. Snö och regn ska inte komma i kontakt med möbeln och det måste finnas en distans mellan möbelskydd och möbel.

    Vi rekommenderar att vinterförvaringen sker på en sval plats. Se till så att möblerna är torra när de ställs undan, och var noga med att luften kan strömma fritt mellan möbelskydd och möbeln. Förvara möblerna skyddat från väder och vind, i ett torrt, svalt och välventilerat utrymme.
    Tommy