Underhåll

Hur skall möbelgrupp Torpet underhållas? Är den målad eller laserad? Skall den målas med täckfärg ?
Lisbeth Jonefjäll

Kommentarer

  • Hej! Torpet är tillverkad av furu. I vår produktion i Hillerstorp har
    vi alltid arbetat med FSC-certifierad furu från de norrländska
    skogarna. Tvätta möbeln med ett milt rengöringsmedel och skölj av med vatten och torka. Det går bra att använda bättringsfärg eller täckfärg för utomhusbruk.

    Tommy
  • Behöver man inte grundmåla innan man målar möbeln med ny färg? Det servitör som om möbeln bara är behandlad med ett lager tunt lasyr . Skall det lagret skydda möbeln under flera år???
    Lisbeth Jonefjäll
  • Hej, om du bara ska bättra på ett mindre ställe så räcker det med bättringsfärg/täckfärg. Om du vill måla om hela möbeln så rekommenderas att slipa ner den så den är helt trären och därefter grundmåla och täckmåla.
    Tommy
  • Möbeln är helt ny! Hur länge garantsrar ni att den skall hålla med så tunt med färg som den har?
    Lisbeth Jonefjäll
  • Hej, det är 1 års garanti på alla möbler. Om möbeln är helt ny så ska du reklamera den hos den återförsäljare där du köpt den. Om du har köpt den direkt på Hillerstorps hemsida så kan du reklamera den här: https://www.hillerstorp.se/reklamation
    Tommy
  • Hej!

    Vi upplever också att färgen är väldigt tunn. Kvistar syns igenom och det känns som färgen skavs bort där man sitter och då har vi bara haft den sedan i början på sommaren.

    Vore det då inte bättre om det finns en trären variant från början så slipper man slipa ner färg för att sen själv grundmåla och täckmåla.

    Hälsnigar Jenny
    Jenny
  • Hej! Vi säljer inga trärena möbler, utan alla har lasyr eller täckfärg. Tack för din kommentar, jag ska skicka det vidare till vår kvalitetsavdelning och be dem titta närmare på detta.
    Tommy
  • Skall bli intressant att få svar på detta! Jag vill veta om man måste slipa ner och grundmåla ?
    Lisbeth Jonefjäll
  • Hej! Nu har jag fått besked från kvalitetsavdelningen. Om möbeln är under ett år gammal så gäller självklart garantin och då ska möbeln reklameras till den butik där den köptes. Om köpet gjordes på Hillerstorps hemsida går det bra att reklamera på https://www.hillerstorp.se/reklamation.

    Möbler som används under bar himmel kommer successivt att påverkas av fukt, väta och solsken. Hårdast utsatta är horisontella ytor som bordsskivor och armstöd. Efter en eller flera säsonger – beroende på väder, vind och hur väl du tar hand om dina möbler – kan det krävas att möbeln målas om.

    Vid små skavanker så ska man omedelbart bättra på med bättringsfärg så att inte fukt tränger igenom lacken.

    Är möbeln väl sliten så bör man:
    1. Sandpappra / Slipa ner möbeln
    2. Torka av damm / smuts
    3. Måla med en grundlack
    4. Måla med en primer
    5. Måla med en topplack

    Skulle det uppstå missfärgning vid kvistarna i träet, så kommer den med tiden att blekas ned av solljuset. Om möbeln utsätts för högre temperatur än 38ºC startar en naturlig process i träet och kåda kan tränga ut ur träet. När möbeln svalnar stelnar kådan och man kan försiktigt skrapa bort den.

    Tommy
  • Vi har köpt 2 möbelgrupper och de är bara monterade och har inte varit utomhus ännu. Hur skall vi skydda dem innan de används ? Behövs de grundmålas? Vilkenbfärgvdlall de målas med?
    Lisbeth Jonefjäll
  • Hej, nya möbler behöver inte målas innan de används. Följ skötselråden i tråden ovan så ska de hålla sig fina.

    Tommy
  • Det tycker inte jag heller att det skulle behövas! Men det lasyrlager den är målad med är så tunn och om jag gör arbetet nu så kanske jag slipper ommålning om två år och få vill jag veta vad jag skall måla med
    Lisbeth Jonefjäll